5 ting du bør tenke på når du skal lage en ny nettside

Thor Moesman
Kreativ leder
Interaktiv Design AS

1. Ha klare mål med nettsiden

Hva ønsker dere å oppnå ved å ha en nettside? Det vil si, hva skal den hjelpe dere med?

Hvis dere har en gammel nettside kan selvfølgelig ett av målene være å lage en ny nettside med bedre webdesign som også fungerer godt på mobil. Men dette er ikke et reelt mål.

For at en ny nettside skal ha nytteverdi, trenger den å ha klare mål. Tenk på hva som er viktig for dere å oppnå med nettsiden.

Noen eksempler på mål for nettsiden:

  • Styrket merkevare
  • Øke trafikk og salg
  • Generere leads
  • Selge produkter og tjenester
  • Support eller informasjon for kunder?
  • Få flere til å melde seg på deres nyhetsbrev
  • Komme i kontakt med kunder
  • Laste ned en app
" Ikke lag en ny nettside uten å ha klare mål for hva nettsiden skal oppnå, eller hjelpe dere med"

2. Tenk på hvem som skal bruke nettsiden

Hvem er deres kunder/målgrupper og hva er viktig for dem?

Når vi besøker nettsider er vi som regel ute etter informasjon, ønsker å få utført en oppgave eller få løst en utfordring.

Hvilke utfordringer skal deres nettsider løse for deres kunder, eller hvilken informasjon trenger de fra dere når de besøker deres nettside? Nettsiden må hjelpe dem med å utføre den ønskede oppgaven.

Eksempler:

  • Kjøpe produkter og tjenester
  • Finne informasjon om spesifikke produkter og tjenester
  • Komme i kontakt med dere

Besøket på nettsiden bør føre til handling, for eksempel ved at de tar kontakt med dere for kjøp av tjenester og produkter. Dette viser altså tilbake til selve målet med å bygge nettsiden fra punkt 1.

Tips

  • Har dere allerede en nettside kan dere bruke statistikken (f. eks. Google Analytics) fra denne for å se hva kundene deres er ute etter. Du finner også informasjon om alder, kjønn og geografisk plassering i statistikken.
  • Tenk på søkemotoroptimalisering (SEO) av siden før du bygger den. Hva er det dine kunder leter etter knyttet til dine tjenester? Hvilke ord og fraser bruker de når de søker etter innhold relatert til deres produkter og tjenester?
  • Spør kundene dine. Ja, har du en god relasjon til dine kunder kan du rett og slett spørre dem. Type: Hva er viktig for deg når du skal kjøpe produkter og tjenester av oss. Du kan også benytte deg av spørreskjema via e-post. Da kan vi anbefale tjenester som Typeform og Google Forms.


Husk:
Dette er også viktig etter ny nettside er lansert. Bruk statistikken aktivt for å se hva kundene dine er ute etter, og gjør eventuelle endringer basert på det. Er de ute etter innhold som ligger langt ned i strukturen på siden din, bør dette løftes frem og gjøres mer tilgjengelig.

3. Bruk erfaringene fra tidligere nettside

Som i punkt 2, er det viktig å ta med seg erfaringer fra tidligere nettside når man skal bygge en ny. Evaluer hva den forrige nettsiden gjorde bra, og hva den ikke gjorde så bra.

Se også på statistikk for å se hvordan deres besøkende beveger seg på nettsiden og hvilket innhold som er viktig for dem. Ta med denne innsikten inn i neste webprosjekt.

4. Vær unik

Hvordan skiller deres selskap seg fra deres konkurrenter

Dere må fremstå annerledes og unik for å kunne være den prefererte leverandøren av tjenester og produkter innenfor deres segment. Hvorfor skal deres kunder velge dere fremfor en konkurrent? Nettsiden må tydeliggjøre dette.

Eksempler på ting som kan fremheves:

  • Hvordan utfører dere tjenester kontra hvordan konkurrenter gjør det?
  • Hva gjør deres produkter som ikke konkurrenters produkter gjør?
  • Har dere høyere kompetanse eller lengre fartstid i bransjen?
  • Er dere mer personlige i dialogen med kunder?

5. Tilgjengelighet

Sørg for at alle kan bruke nettsiden deres, også mennesker med funksjonsnedsettelse.

Vis at dere tenker på alle når dere snakker med kunder, og lag inkluderende webdesign.

Dette går på så enkle ting som kontrast, skriftstørrelser, riktige tagger i koden. Nettsiden bør følge WCAG 2.0-standarden for tilgjengelig webinnhold.

Tenk på at tilgjengelighet også vil hjelpe mennesker uten funksjonsnedsettelse. Er man ute på en solskinnsdag og besøker nettsiden deres med mobil, vil god kontrast på tekst og elementer hjelpe dine besøkende med å se innholdet bedre til tross for sterkt sollys.

Vinn vinn for alle.

Lykke til med arbeidet med ny nettside, app eller digitale tjeneste. Ta gjerne kontakt dersom dere ønsker hjelp.

Du kan også lese vår artikkel som forklarer de hvordan vi bruker faguttrykkene UX-design, UI-design og Webdesign

Du kan også lese vår artikkel som forklarer hvordan vi bruker faguttrykkene UX-design, UI-design og Webdesign

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.